4 Opvoedvragen problematisch? | Rina Bartels
8 Wat is (ab)normaal? | Rianne van der Molen
12 Onderzoek plus- en plusplusgroepen | Veen, Van der Wouden, Runtuwene en Leprêtre
16 Hybridegroep Amsterdam-Noord | Monique de Wildt
20 Hulp in de bso+ | Daniëlla Bastin
24 Kinderen anno 2025 | Nikita Hermans
28 Kinderopvang, onderwijs en sociaal werk| Mariëtte Stuijts
32 IKEC de Zevensprong | Anneke Guis
36 Oog voor peuters die uitblinken | Sam ten Hove
EN VERDER...
19 De Ondernemer > Corona Koek - Medezeggenschap van ouders
27 De Jurist > Martin van der Linden - Knevelarij
41 Kopgroep kinderopvang > Maaike Vaes - Een dikke vette kleilaag
43 Boeken > Laura Schutte | Spelen! Natuurlijk!
44 Wetenschap > Pauline Slot, Merel Breedeveld en Vaso Tiliopoulou | Onderzoek welbevinden van kinderen
48 Signalementen > Nieuws en publicaties
Interprofessionele samenwerking is essentieel om kinderen een kansrijke start te geven, is de overtuiging van de Zuid-Limburgse MIK & PIW Groep. Door kennis en expertise te bundelen, kun je ondersteuning bieden die nodig is en een sterke, veerkrachtige gemeenschap opbouwen die kinderen kansen biedt. Een goed praktijkvoorbeeld hiervan vinden we in Geleen, bij integraal kindcentrum Reuzepas.
De wijk waarin de Reuzepas ligt, is volop in beweging. In de directe omgeving worden diverse grote flats gesloopt, daar komt half-hoogbouw voor in de plaats. Er wonen veel gezinnen die op of onder de armoedegrens leven en qua nationaliteiten is het een heel diverse wijk. De kinderen uit de wijk kunnen terecht in de Reuzepas, een integraal kindcentrum (ikc) waar basisschool, kinderdagverblijf, peuteropvang en buitenschoolse opvang intensief samenwerken.
Op deze levendige locatie zetten professionals en ouders zich samen in om voor de kinderen een kansrijk klimaat te creëren. Hun samenwerking is de afgelopen jaren echt gegroeid, vertelt Henri Heeren, locatiemanager kinderopvang van MIK & Spelenderwijs Kinderopvang. ‘Het gaat er hier niet om welke organisatie iets doet, maar om wat de beste ondersteuning is voor een kind en zijn omgeving.’
In het kinderdagverblijf, de peuteropvang en de buitenschoolse opvang wordt die ondersteuning gegeven door betrokken en ervaren pedagogisch medewerkers. ‘Ook de directe verbinding met groep 1 en 2 van de basisschool vormt daarbij een enorm pluspunt.’