Onderwijs, levensbeschouwing en ethiek in Nederland en Vlaanderen
Ten geleide
Harry Kunneman
Inleiding. Actuele thema's in het onderwijs
Gily Coene, Caroline Suransky, Jan Verplaetse en Wiel Veugelers
Deel 1: Levensbeschouwing
Neutraal en toch divers. Een te moeilijke evenwichtsoefening voor het onderwijs in Vlaanderen?
Bengt Verbeeck
Docenten levensbeschouwing en onderwijs
Wiel Veugelers
Hebben ongelovigen dan toch een levensbeschouwing? Het levensbeschouwelijke vak niet-confessionele zedenleer in Vlaanderen
Eddy Borms
Een humanistisch perspectief op levensbeschouwelijke lesmethoden
Gundalyn Hemmink, Christine van der Mars en Marco Otten
Deel 2: Ethische refl ecties op diversiteit
Creationisme in het secundair onderwijs
Werner De Saeger
Gevraagd: Morele moed van docenten
Cees Klaassen
Als men zich op school niet thuis voelt. Thuisonderwijs in Vlaanderen en Nederland ethisch getoetst
Jan Verplaetse
Theo Thijssen als narratief pedagoog. Over de mythe van het 'Nieuwe Leren'
Bart J. Koet
De pluriforme school en leren. Pedagogische overwegingen
Marieke Kroneman, Bas Levering, Wilna Meijer, Wouter Pols, Caroline Suransky, Wiel Veugelers en Lennart Vriens