Inhoudsopgave
3 Redactioneel • Harry Kunneman
Politiewerk als waardenwerk
6 Inleiding • Iris Hartog 8 Macht ten goede • Jan Nap
18 Normatieve professionalisering als een bemoedigende praktijk • Jan Nap 26 'Er zijn' als ambacht: de kunst van het aansluiten • Bart Willemsen
Waardenwerk Zorg
34 Zorgpraktijken onderzocht en verbeterd door professionals en onderzoekers. Een zorgethisch perspectief (deel 1) • Andries Baart en Frans Vosman
44 Speelruimte in behandeling • Otto Dellemann
De nieuwe Universiteit
53 De Nieuwe Universiteit: ook op de UvH?! • Caroline Suransky en Elise van Alphen 56 Leren omgaan met onzekerheid • Martien Schreurs
64 Perverse prikkels of hoogdravende idealen: wetenschappelijke integriteit in calvinistisch of humanistisch perspectief • Vincent Stolk
71 Een Nieuwe Universiteit voor Humanistiek; Bildung, wat bedoelen we daar nu eigenlijk mee? • Noortje Bot
73 Verlangen naar De Nieuwe Universiteit voor Humanistiek • Brecht Molenaar
79 Zonder Filosofie centraal te stellen is Humanistiek geen Humanistiek meer • Fernando Suarez Müller
83 Wat is het nut van humanistiek? • Harmen van der Meulen
87 Column: Zie de mens ('Birdman') • L.L. Stegman
Filosoferen met kinderen
89 Inleiding • Isolde de Groot
90 25 jaar kinderfilosofie in Nederland. Ontwikkelingen en uitdagingen • Rob Bartels
99 Filosoferen met kinderen, een vak of een manier van doen? • Kees Meijlink
Vervolg Existentiële Begeleiding
106 Na-denken over de ziel • Richard Brons
119 Zin in eenzaamheid. Een ruimer begrip van eenzaamheid biedt nieuwe zorgperspectieven • Mariëlle Cuijpers
124 Meedoen op het voetbalveld? Niet zonder deskundige begeleiding! • Peter de Groot
Recensie
131 Piet Spigt: tragiek en tegenstrijdigheden • Vincent Stolk