Opleiden voor een toekomst die niet bestaat

Opleiden voor een toekomst die niet bestaat

Productgroep Waardenwerk 2022 88
3,90
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Het managementonderwijs lijkt één groot succesverhaal, in ieder geval bekeken vanuit absolute aantallen studenten die er de afgelopen decennia voor kozen. Voor iedereen die een managementfunctie in het bedrijfsleven ambieert of reeds bekleedt, is het volgen van een opleiding aan een business school een logische keuze. Hoewel precieze cijfers ontbreken, schatte de Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB), het grootste en meest gezaghebbende accreditatieorgaan in de wereld van het managementonderwijs, een aantal jaar geleden dat er wereldwijd zo’n 13.000 business schools – van allerlei pluimage – bestaan. Dat aantal is ondertussen ongetwijfeld fors gegroeid, mede veroorzaakt door de ongebreidelde expansiedrift van met name Europese en Amerikaanse business schools (zowel op hun eigen continent als richting met name Azië), de economische ontwikkeling in het afgelopen decennium en de ontwikkeling van opkomende economieën. Niet minder dan 1.000 business schools bezitten de gewilde AACSB-accreditatie en alleen al bij dit deel van de populatie volgen meer dan 4.000.000 studenten een vorm van managementonderwijs (AACSB, 2021). De belofte van het managementonderwijs aan bedrijven, studenten en de samenleving is duidelijk: ‘wij zorgen er voor dat de leiders van de toekomst worden klaargestoomd’. Managementopleidingen – niet noodzakelijkerwijze een MBA-diploma – kunnen worden gezien als toegangsticket én verblijfsvergunning voor een carrière in de hogere echelons van het internationale bedrijfsleven.